Використання інтерактивних прийомів на уроках у 1 класі

 

«Скажіть мені, і я забуду. Покажіть, і я запам’ятаю. Дайте можливість обговорити, і я зрозумію. Дайте можливість навчити іншого, і я дійду досконалості.» Конфуцій

Використання інтерактивних прийомів навчання на уроках у 1 класі дуже важливе для збільшення комунікативної активності між учасниками спілкування або їхньої взаємодії. Бо «інтерактивний» означає здатний до взаємодії. Інтерактивне навчання дає змогу залучити до процесу пізнання практично всіх учнів, дає їм можливість розуміти і рефлексувати з приводу того, що вони знають і думають.

 Розглянемо як приклад кілька інтерактивних прийомів, які можна використати на уроці математики у 1 класі, під час вивчення числа і цифри 2:

 - Незвичайний початок уроку;

 Учитель заходить до класу з двома шапками на голові. Це одразу ж активізує дітей, приверне їхню увагу. Учні визначають, що людині потрібна лише одна шапка, а не дві, бо у неї одна голова.

 - Побудова асоціативного куща;

 Учитель: - Діти, у людини голова лише одна, а яких частин тіла у людини дві?

 Діти: - Два вуха, двоє очей, дві ноги, дві руки.

 Учитель: - А де в природі ми зустрічаємо число два?

 Діти: - У річки два береги, тощо.

 Учитель: - Чи зустрічається число два у казках чи мультфільмах?

 Діти: - «Два козлики», «Двоє жадібних ведмежат», «Дві сестри», дві води – жива та мертва, «Ну, постривай!», «Том і Джері», «Котик і Півник».

 Під час бесіди учитель фіксує на магнітній дошці зображення до прикладів у вигляді схеми:

 

 Учитель: - А ось і цифра 2, якою ми позначаємо це число. В неї кругла голова, довгий хвіст, зігнута шийка, ось така, як бачите, двійка.

 - А на що чи на кого вона схожа?

 Діти: - Діти: - На гуску, на лебедя, на перевернутий гачок.

 

 - Прийом самооцінки та взаємодії

 

 Після того. Як учні написали рядок цифри 2, їм пропонується серед двійок вибрати «Міс 2» (найкраще написану цифру) та «вдягнути» їй корону (намалювати в клітинці над нею) і «Попелюшку» або «бридке каченя» (найгірше написану цифру) і поставити над нею лише крапочку. А потім запропонувати перетворити «Попелюшку» на прекрасну принцесу (Лебедя), написавши якомога краще ще рядок цифри 2.

 

 Цей прийом я використала на уроці письма при вивченні нових букв. Діти справді перейнялися бажанням писати краще. Критично відносяться до своїх досягнень.

 

 Ці приклади підвищують взаємодію між учнями і вчителем, але значно впливовішою є взаємодія у процесі пізнання між самими учнями. Такі ситуації слід створювати, застосовуючи групові методи роботи. Дітям доцільно пропонувати подібні завдання на уроках з різних предметів. Ось, наприклад на уроці читання більш сильні учні пояснюють новий матеріал слабшим учням.

 

 Цей прийом можна використати при вивченні букв є,ю, я,ї та позначенням їх сполученнями звуків [йе],[ йу],[ йа],[ йі]. Діти відчувають свою значимість.

 

 Пропоную також використати на уроці читання гру «Доміно». Дітям роздають картки, на яких останній склад є початком слова, кінець якого є першим складом на наступній картці. Кожний ряд отримує комплект карток. Учні кожного ряду мають стати в коло за годинниковою стрілкою так, щоб утворилися слова. Першим стає учень, у якого перше віконечко вільне, а останнім той, у якого друге віконечко вільне. Виграє група, яка першою правильно виконала завдання.

 Во да бук вар Де нис ло за ру

 кав від ро чо вен ко зак гір ка

 Мар ка со ва вер ба Мар та бе

 рег чо біт се ло мет ро Мур ко

 

 На уроках з природознавства , при вивченні різних тем, учитель пропонує дітям розбитися на групи по 3-4 чоловіка в кожній і зібрати по 3-4 вирізки до певної теми, потім діти оформлюють свої вирізки на сторінках. А по закінченню вивчення розділу об’єднують їх у спільний альбом.

 

 Колективна діяльність учнів і вчителя у процесі пізнання передбачає, що кожний учень привносить щось своє: іде обмін ідеями, знаннями, способами діяльності. І весь цей процес обов’язково повинен відбуватися в атмосфері доброзичливості та взаємодопомоги, що є поштовхом до розвитку пізнавальної діяльності, переводить її на вищий і якісніший рівень.